Prawo jazdy wydane przez polskie władze uprawnia do prowadzenia pojazdu w Niemczech. Od 1.05.2004 r. nie ma obowiązku wymiany polskiego prawa jazdy.
Korzystanie z samochodu na polskich numerach rejestracyjnych
Dla osób na stałe przebywających w Niemczech może powodować kłopoty. Auto z Polski powinno być przerejestrowane, ponieważ zgodnie z niemieckim prawem drogowym tu płaci się dość wysoki, obowiązkowy podatek drogowy, który w Polsce wliczany jest w cenę paliwa. Z tych pieniędzy wspófinansowane jest m.in. utrzymanie autostrad, za które osoby prywatne nie płacą.
Mandaty
Prawo niemieckie zawiera niezwykle precyzyjnie określony katalog wykroczeń drogowych
i wysokości kar za każde z nich (tzw. Bußgeldkatalog). W związku z tym podejmowanie dyskusji
z policją drogową na temat wysokości mandatu nałożonego za wykroczenie jest bezcelowe
i prowadzi na ogół do pogorszenia sytuacji osoby, która przekroczyła przepisy. Odmowa uiszczenia mandatu na miejscu wiąże się zawsze ze skierowaniem sprawy na drogę sądową, a nierzadko z zatrzymaniem posiadanych przez kierowcę pieniędzy na zabezpieczenie ewentualnej kary i kosztów postępowania. Stwierdzenie winy i nałożenie kary przez sąd może być przyczyną późniejszych trudności przy próbie ponownego wjazdu do Niemiec. Należy generalnie unikać dokonywania napraw samochodu w miejscach innych niż przeznaczone do tego warsztaty. Przekroczenie dozwolonej prędkości (w ruchu miejskim 50km/godz.) karane jest mandatem,
a w bardziej drastycznych przypadkach także zatrzymaniem prawa jazdy i punktami karnymi dla kierowcy. Z uwagi na bardzo duże natężenie ruchu pojazdów w strefach miejskich zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na ograniczenia parkowania samochodów.
Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi dla kierowców w Niemczech
Stopnie zawartości alkoholu we krwi (Blutalkoholkonzentration):