DWUP - Eures- Banerek [ v 02 d ].jpg
logo1n.png
logo2.png
Kontakt Online
baner-2-like.jpg
Prawo jazdy i komunikacja samochodowa
grafika

Prawo jazdy

Prawo jazdy wydane przez polskie władze uprawnia do prowadzenia pojazdu w Niemczech. Od 1.05.2004 r. nie ma obowiązku wymiany polskiego prawa jazdy.

Korzystanie z samochodu na polskich numerach rejestracyjnych

Dla osób na stałe przebywających w Niemczech może powodować kłopoty. Auto z Polski powinno być przerejestrowane, ponieważ zgodnie z niemieckim prawem drogowym tu płaci się dość wysoki, obowiązkowy podatek drogowy, który w Polsce wliczany jest w cenę paliwa. Z tych pieniędzy wspófinansowane jest m.in. utrzymanie autostrad, za które osoby prywatne nie płacą.

Mandaty

Prawo niemieckie zawiera niezwykle precyzyjnie określony katalog wykroczeń drogowych
i wysokości kar za każde z nich (tzw. Bußgeldkatalog). W związku z tym podejmowanie dyskusji
z policją drogową na temat wysokości mandatu nałożonego za wykroczenie jest bezcelowe
i prowadzi na ogół do pogorszenia sytuacji osoby, która przekroczyła przepisy. Odmowa uiszczenia mandatu na miejscu wiąże się zawsze ze skierowaniem sprawy na drogę sądową, a nierzadko z zatrzymaniem posiadanych przez kierowcę pieniędzy na zabezpieczenie ewentualnej kary i kosztów postępowania. Stwierdzenie winy i nałożenie kary przez sąd może być przyczyną późniejszych trudności przy próbie ponownego wjazdu do Niemiec. Należy generalnie unikać dokonywania napraw samochodu w miejscach innych niż przeznaczone do tego warsztaty. Przekroczenie dozwolonej prędkości (w ruchu miejskim 50km/godz.) karane jest mandatem,
a w bardziej drastycznych przypadkach także zatrzymaniem prawa jazdy i punktami karnymi dla kierowcy. Z uwagi na bardzo duże natężenie ruchu pojazdów w strefach miejskich zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na ograniczenia parkowania samochodów.

 

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi dla kierowców w Niemczech

Stopnie zawartości alkoholu we krwi (Blutalkoholkonzentration):

  • 0,0 ‰ - obowiązuje dla początkujących kierowców oraz osób poniżej 21 roku życia, a także kierowców taksówek, autobusów i samochodów wypożyczonych.
  • 0,3 ‰ - względna niezdolność do prowadzenia pojazdu.
    W tej sytuacji kierowca popełnia czyn karalny, za który grozi grzywna (Straftat), pozbawienie wolności (Freiheitsstrafe) oraz odebranie prawa jazdy (Entziehung der Fahrerlaubnis).
  • 0,5 ‰ - wykroczenie (Ordnungswidrigkeit), jeśli jest dokonane po raz pierwszy: grozi miesięcznym zakazem prowadzenia pojazdu, grzywną w wysokości 500 euro oraz dwoma punktami w rejestrze ds. kontroli stanu możliwości prowadzenia pojazdów. Jeśli wykroczenie jest popełniane po raz kolejny, to grzywna może wynieść nawet do 1.000 euro i oprócz tego może zostać nałożony obowiązek przedłożenia eskpertyzy psychologicznej.
  • 1,1 ‰ - oznacza całkowitą niezdolność do prowadzenia pojazdów - kierowca popełnia przestępstwo. Możliwa jest kara pieniężna w wysokości 30 stawek dziennych (Tagessatz) oraz kara pozbawienia wolności do jednego roku. Ponadto zostanie odebrane prawo jazdy oraz nałożone trzy punkty w rejestrze ds. kontroli stanu możliwości prowadzenia pojazdów.
  • 1,6 ‰ oprócz wyżej wymienionych konsekwencji nie obejdzie się bez przedłożenia ekspertyzy psychologicznej.
wprowadził: 
utworzono: 30-10-2017
ostatnia modyfikacja: 01-03-2018
Strona główna
Powrót
Drukuj
Pobierz PDF
Wypowiedz się